Tagi: iptv, vod, dostęp do internetu, widget

Darmowe programy telewizyjne na żądanie, videokonferencje przez Skype, prognoza pogody i wiele więcej – telewizory podłączone do sieci zapewniają zupełnie nowe funkcjonalności niedostępne dla właścicieli zwykłych odbiorników.

Pojęcie telewizji zaczyna nabierać zupełnie innego znaczenia. Nowoczesne odbiorniki oferują coraz więcej funkcji, dzięki którym widzowie stają się powoli niezależni od planów nadawców telewizyjnych. Nowością na rynku jest dostęp do zasobów największej polskiej telewizji internetowej ipla z poziomu odbiornika TV w modelach wybranych producentów.

Postęp technologiczny przyspiesza ewolucję samej telewizji – od jednokierunkowego przekazu do coraz bardziej interaktywnej platformy rozrywkowej, którą użytkownik może dostosowywać do swoich potrzeb. Ewolucja ta jest naturalną konsekwencją zmiany postawy widzów z biernych na świadomych odbiorców o wyraźnie sprecyzowanych preferencjach. Takich, którzy sami chcą decydować, co i kiedy oglądać. Naprzeciw ich oczekiwaniom wychodzą producenci odbiorników TV oferujący coraz nowsze rozwiązania, dzięki którym przeciętny Kowalski może już w znaczącym stopniu samodzielnie kreować swój program telewizyjny.

Projektowanie ramówki możliwe już teraz!
IPTV – to pojęcie coraz częściej pojawia się przy okazji rozmów na temat kierunków rozwoju telewizji. Dla wielu osób ten termin wciąż pozostaje nieznany, jednak warto zdawać sobie sprawę, że taka forma przekazu wykorzystywana jest już teraz. IPTV, czyli telewizja cyfrowa, która opiera się o sygnał przesyłany poprzez szerokopasmowe sieci obsługujące protokół IP, charakteryzuje się dużym stopniem interakcji oraz szerokim wachlarzem usług na żądanie. W przypadku tej formy telewizji warto pamiętać, że do jej odbioru nie jest konieczny komputer, gdyż telewizor podłącza się bezpośrednio lub pośrednio do sieci. Podłączenie pośrednie wymaga dodatkowego urządzenia, jakim jest pełniący rolę tunera i dekodera set-top-box. Jednakże najwięksi producenci odbiorników chcąc ułatwić korzystanie z IPTV, projektują telewizory umożliwiające bezpośrednie podłączenie do Internetu, co eliminuje zarówno nadmiar sprzętu, jak i kabli. Urządzenia te posiadają jednocześnie wbudowaną funkcję  dostępu do wybranych serwisów internetowych, która umożliwia przeglądanie treści poprzez przyjazny i personalizowany interfejs jedynie przy użyciu pilota. Tego typu internetową platformę pod nazwą Viera Cast ma już Panasonic, a także Samsung (Internet@TV) oraz Sony (Sony internet tv). Wybrane modele telewizorów Sony, dostępne w sprzedaży na razie w niektórych krajach, współpracują ponadto z usługą Google TV, dzięki czemu widzowie mogą wyszukiwać i odtwarzać multimedialne materiały dostępne w Internecie.

 

 

Funkcja dostępu do zasobów internetowych z poziomu odbiornika TV początkowo ograniczała się do przeglądania treści na wybranych witrynach cieszących się dużą popularnością, np. YouTube, Eurosport czy Dailymotion. Jednakże producenci stale poszerzają ofertę, wprowadzając nowe aplikacje wzbogacające ich platformy internetowe. Kilka miesięcy temu poinformowano o uruchomieniu w wybranych modelach telewizorów komunikatora Skype, który umożliwia wideorozmowy na dużym ekranie w najwyższej jakości obrazu i dźwięku. Najnowszym rozwiązaniem jest natomiast możliwość oglądania na ekranie odbiorników zasobów telewizji internetowej. Jak poinformował Panasonic, od września 2010 r. jego urządzenia wyposażone w platformę Viera Cast – również te modele, które pojawiły się w sprzedaży jeszcze w 2009 r. – są kompatybilne z aplikacją ipla dysponującą największą w Polsce gamą treści multimedialnych VOD (Video On Demand). Rozwiązanie to zapewnia użytkownikom bezpłatny dostęp do ok. 10 000 programów, w tym tysięcy seriali, programów sportowych, rozrywkowych i hobbystycznych oraz wiadomości. Zasoby są systematycznie powiększane i aktualizowane o kolejne materiały. Treści z oferty ipla to w większości materiały wyprodukowane na zlecenie telewizji Polsat, Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Polsat News, Polsat Play, Polsat Cafe i TV4.

 

 

Dzięki takim rozwiązaniom widzowie mogą wybierać pozycje, które chcą obejrzeć w dowolnym czasie w najwyższej jakości obrazu oraz dźwięku. Technologia telewizji internetowej polegająca na dostarczaniu programów przy wykorzystaniu szybkiego Internetu szerokopasmowego wpływa w ten sposób na znaczącą zmianę branży usług telewizyjnych. Po pierwsze użytkownicy stają się niezależni zarówno od oferty nadawców, jak też oferty dostawców sygnału telewizyjnego. Wystarczy jedynie dostęp do sieci. Co ważne, wymagania w tej kwestii nie są duże – łącze internetowe powinno mieć przepustowość minimum 1,5 Mbit/s. Odbiornik można podłączyć do Internetu za pomocą kabla Ethernet lub sieci WLAN, a wyższe modele producenci wyposażają nawet we wbudowane moduły Wi-Fi umożliwiające również łączność bezprzewodową.

Jaka jest przyszłość IPTV?
IPTV jest przede wszystkim odpowiedzią na rosnącą kosztem telewizji popularność Internetu. W ostatnich latach wielu użytkowników woli zasiąść przed ekranem monitora niż przed odbiornikiem TV, przede wszystkim ze względu na większą gamę materiałów oferowanych w sieci, jak również ze względu na pełną kontrolę nad treścią i czasem transmisji. Jednak istotnym problemem jest niejednokrotnie niska jakość materiałów dostępnych w Internecie, jak również niski komfort ich oglądania na niewielkim monitorze komputera. Telewizory podłączone do sieci i pobierające z niej atrakcyjne dla widza treści multimedialne to koniec dylematu pomiędzy jakością obrazu a wybranym programem. Pozwala to nie tylko na większa swobodę w tworzeniu własnej ramówki, ale też oszczędność czasu. Oglądamy to, co chcemy i kiedy chcemy.

Według przedstawicieli branży przyszłość IPTV wygląda bardzo obiecująco. Już teraz wskazuje na to liczba telewizorów podłączanych do Internetu. Według globalnych danych firmy Panasonic, w momencie startu platformy Viera Cast tylko 20% użytkowników, którzy kupili telewizor z tą funkcją, podłączało go do sieci. Obecnie liczba odbiorników korzystających z dostępu do Internetu wzrosła do 50%. A to jeszcze nie koniec. Nie jest bowiem tajemnicą, że do tej pory producenci sprzętu dołączali aplikacje umożliwiające korzystanie z treści internetowych przede wszystkim do najwyższych modeli telewizorów ze swojej oferty. Jednak już teraz ze strony firm RTV słychać  głosy o zmianie tego podejścia, co może zaowocować tym, że za około 3-4 lata niemal wszystkie odbiorniki będą wyposażone w funkcję dostępu do Internetu. A wtedy rozwój IPTV może następować w zawrotnym wręcz tempie. Telewizory z opcją podłączenia do sieci z reguły są w stanie wyświetlać treści HD przesyłane po łączach internetowych. Wyzwaniem dla dostawców treści oraz konsumentów może być jednak przepustowość, ponieważ materiał wysokiej rozdzielczości potrzebuje nieco szybszego połączenia.

Przyszłość już dziś czy futurystyczna wizja?
Wszystkie usługi producentów telewizorów umożliwiające dostęp do Internetu z poziomu ekranu odbiornika opierają się na widgetach – pojedynczych aplikacjach, które decydują o zakresie, w jakim będzie możliwe korzystanie z zasobów sieci. Początkowo były one jedynie w formie tekstowej i przypominały nieco rozbudowaną wersję telegazety. Potem pojawiło się VOD, czyli dostęp na żądanie do pełnowartościowych materiałów, np. odcinków seriali lub wręcz całych filmów fabularnych, jak ma to miejsce w niektórych krajach Europy Zachodniej lub USA. W zależności od podejścia tego typu treści mogą być udostępniane darmowo lub po uiszczeniu określonej opłaty, zazwyczaj zgodnie z zasadą – im nowszy film, odcinek serialu, tym wyższa cena za jego obejrzenie. Kolejne widgety to już catch-up TV, czyli bieżące klipy, niewielkie relacje udostępniane na stronach poszczególnych serwisów, np. Eurosport i znajdujące się na jego stronie krótkie filmy z ostatnich meczów czy rozgrywek. Nowością są również komunikatory dostępne z poziomu odbiornika TV, jak chociażby wspomniany już Skype.

 

 

Czy producenci telewizorów wymyślą coś jeszcze? Z pewnością wizją, która ma szansę ziścić się w całkiem niedalekiej przyszłości będą gry internetowe i rozgrywki prowadzone w czasie rzeczywistym pomiędzy poszczególnymi użytkownikami odbiorników TV. Inne przewidywania dotyczą możliwości zakupów dokonywanych na ekranach telewizorów za pośrednictwem sklepów internetowych, a także dość rewolucyjnych rozwiązań, jakimi mogą być relacje na żywo. Wdrożenie w życie tego ostatniego pomysłu jeszcze bardziej uniezależniłoby widzów od dostawców sygnału cyfrowego. Wyobraźmy sobie, że ważny mecz transmitowany jest akurat przez nadawcę, który nie znajduje się w ofercie naszego operatora. Jeśli jednak ten sam mecz relacjonowany byłby na żywo poprzez wybrany serwis internetowy, do którego dostęp zapewni platforma internetowa wbudowana w nasz telewizor, wtedy mamy szansę po pierwsze śledzić na bieżąco to wydarzenie, a po drugie oglądać je na dużym ekranie telewizora, zamiast na niewielkim monitorze komputera. A już niebawem może się okazać, że IPTV pozwoli również na dostęp do treści w formacie 3D, których będzie jak na lekarstwo w ofercie najpopularniejszych nadawców.

Niewątpliwie fenomen technologiczny, którego jesteśmy świadkami – rozmycie różnic pomiędzy telewizją a Internetem – w nadchodzących latach istotnie wpłynie na rynek. Zresztą już teraz wyraźnie widać tendencję, w której odbiorniki TV przejmują funkcje zarezerwowane dotychczas głównie dla komputerów. W najbliższej przyszłości zachodzące zmiany staną się głównymi wytycznymi dla producentów telewizorów w poszukiwaniu innowacji, które będą atrakcyjne dla coraz bardziej wymagającego Kowalskiego. Jedno jest pewne. Przygoda z telewizją jeszcze się nie zakończyła. Zmieniła jedynie swoje oblicze.

 

Komentarze (0)